Jezelf kwetsbaar opstellen als consulent; een handig instrument
Fundamentele attributiefout
Iedereen heeft zijn eigen stijl, maar toch is één bepaalde basishouding naar mijn mening cruciaal in gesprekken met cliënten. Deze grondhouding draait om open zijn, maar ook je kwetsbaar opstellen. Deze instrumenten zijn voor mij een belangrijke gesprekstool voor een fijn en waardevol gesprek. Ik vind het belangrijk om hierbij het goede voorbeeld te geven, hoe kun je anders openheid vanuit de cliënt vragen? Daarnaast is het ook belangrijk om onbevooroordeeld te blijven. Iedereen heeft zijn of haar rugzakje, zo ook cliënten die in de uitkering zitten. Bij problemen wordt vaak met de vinger naar de persoon gewezen, terwijl omstandigheden net zo’n grote rol kunnen spelen. Deze wijze van denken wordt ook wel de fundamentele attributiefout genoemd. Wanneer je deze denkwijze te vaak toepast, zal een cliënt zich niet begrepen voelen, waarmee gevoelens van machteloosheid en frustratie gepaard kunnen gaan. Een cliënt meekrijgen in jouw plan van aanpak wordt dan een zware opgave.
De kracht van verbinding
Het lijkt mij niet meer dan logisch om, in plaats van anderen te veroordelen op hun problemen, juist empathie te tonen en te zoeken naar verbinding. Wanneer iemand het bijvoorbeeld over bepaalde klachten heeft waar ik ook mee te maken heb gehad, laat ik het niet na om dit te delen. Een cliënt voelt zich dan eerder geaccepteerd, omdat je laat merken dat je diegene oprecht wil begrijpen. De kans wordt daarmee groter dat deze persoon meer over diens situatie wil vertellen, maar ook mee wil denken over vervolgstappen, waardoor jij passender advies kunt geven. Niet alleen in de relationele samenwerking tussen cliënt en gesprekspartner is openhartigheid dus waardevol, maar ook inhoudelijk om van betekenis te kunnen zijn.
Tot de volgende!
Dit was mijn eerste geschreven column namens CompetenSYS. Hopelijk heb ik jullie het belang van onbevooroordeeld zijn en de kracht van kwetsbaar opstellen inzichtelijk kunnen maken. Mocht je een column zoals deze interessant vinden, dan heb ik goed nieuws. De komende periode gaan wij met CompetenSYS vaker een inkijkje in ons werk geven aan de hand van columns en artikelen over verschillende onderwerpen. Bij deze alvast een tipje van de sluier voor wat te wachten staat. We gaan in de volgende artikelen jullie meenemen in hoe een werkdag van een consulent bij CompetenSYS eruitziet, maar ook de beste tips en tricks omtrent diagnostiek. Dus op naar de volgende werkdag van Jork!
Bij problemen wordt vaak met de vinger naar de persoon gewezen, terwijl omstandigheden net zo’n grote rol kunnen spelen.
Lees ook andere artikelen
Innovatieve samenwerking Berg en Dal en CompetenSYS
In de afgelopen maanden heeft de gemeente Berg en Dal met tevredenheid samengewerkt met CompetenSYS om hun participatiedoelen verder vorm te geven. Naast het besluit om gebruik te maken van het diagnose- en matchingssysteem van CompetenSYS, heeft de gemeente ook gekozen voor extra ondersteuning in de uitvoering van diagnosegesprekken. Janneke van der Wijst, consulent participatie bij de gemeente, vertelt over de impact van deze samenwerking en de rol van CompetenSYS in het realiseren van een meer gestructureerde en efficiënte werkwijze.
Lees meerSamenwerking CompetenSYS met Gemeente Almelo
“Het onbenut arbeidspotentieel binnen de gemeente beter benutten.” antwoordt Koen Schneider, projectleider bij gemeente Almelo, op de vraag wat het project in samenwerking met CompetenSYS het beste omschrijft. “Het is een uitdaging voor vrijwel iedere gemeente; zorgen dat de Participatiewet zo goed mogelijk wordt uitgevoerd en inwoners naar vermogen een bijdrage leveren aan de samenleving.”
Lees meerLoonwaarde bij Meesterwerk Werkprojecten
Voor de tweede in de reeks 'werkgeversverhalen' hebben we Meesterwerk benaderd. Ilja Wentink, sinds 2015 werkzaam bij Meesterwerk als interne jobcoach, vertelt ons meer over Meesterwerk, haar rol binnen de organisatie en de samenwerking met CompetenSYS.
Lees meer