info@competensys.nl
+31 (0)53 - 30 30 217
Park Phi, Zuiderval 62-4 7543 EZ Enschede

Werkdag van een consulent diagnostiek; never a dull moment

In de rubriek ‘de werkdag van Jork’ zullen verschillende thema’s voorbij komen die ik tegenkom in mijn werk. Maar waar bestaat mijn werkdag eigenlijk uit? Ik wil jullie graag meenemen in een dag uit het leven van een consulent diagnostiek bij CompetenSYS.

De taken van een consulent Diagnostiek

Een consulent diagnostiek bij CompetenSYS voert onder andere gesprekken met cliënten die een bijstandsuitkering ontvangen. In het kader van de Participatiewet worden van deze doelgroep de mogelijkheden richting werk of participatie in kaart gebracht. De meeste diagnosegesprekken voeren wij op locatie bij de desbetreffende gemeente waarmee wij samenwerken. De ene week zijn er gesprekken met cliënten in Maastricht, waar dit de andere week in Almelo kan zijn. Bij gesprekken op locatie waarbij we langer moeten reizen, hebben wij een zogeheten dubbeldag en overnachten we daar. Voor de liefhebbers is er na afloop van een werkdag de kans om de betreffende locatie te verkennen en uiteten te gaan.

Het diagnosegesprek; never a dull moment.

Op naar de diagnosegesprekken. Om de werkdag goed te beginnen pak ik wat te drinken en log ik in op het CompetenSYS-platform om te zien of er van tevoren al vragenlijsten zijn ingevuld die naar de te spreken cliënten verstuurd zijn. Deze vragenlijst is bovendien de rode draad bij het gesprek. Het wordt tijd om de eerste cliënt op te halen in de wachtruimte, de gesprekken gaan beginnen. Om gelijk met de deur in huis te vallen; geen gesprek is hetzelfde bij deze doelgroep. Ik heb meegemaakt dat ik eerst iemand spreek die een baan gevonden heeft en daardoor niet meer afhankelijk is van een uitkering, maar dat in een volgend gesprek überhaupt te bewonderen is dat een cliënt aanwezig is bij het diagnosegesprek gezien diens situatie. Ook de houding van cliënten kan heel wisselend zijn, de ene persoon is uiterst welwillend, terwijl de ander niet openstaat voor hulp in diens situatie. Aan de consulent diagnostiek de taak om de situatie in kaart te brengen met behulp van de vragenlijst van CompetenSYS, om vervolgens passend advies richting de klantmanager van de gemeente te verstrekken over de werkfitheid.

Van gesprek naar rapport

Van de cliënten die ik gesproken heb, maak ik op een latere werkdag rapportages in CompetenSYS. Tijdens het gesprek is het cruciaal om al aantekeningen te maken, zodat je bij het uitwerken iets hebt om op terug te vallen. Over verschillende onderwerpen in de digitale omgeving dien je, indien relevant, een situatiebeschrijving te maken hoe de cliënt ervoor staat. Uiteindelijk voorzie je de klantmanager van de gemeente van advies over het beste vervolg bij de gesproken cliënt. Mocht dit lastiger zijn om in te schatten, dan spar ik even met collega’s en/of neem ik contact op met de betreffende klantmanager voor een juiste afstemming. Als ik uit eigen ervaring spreek, geeft deze samenwerking een voldaan gevoel. Diagnosegesprekken en rapporteren zijn als een estafette, je gaat van het ene na het andere gesprek of rapportage, bent verantwoordelijk voor jouw diagnoses om vervolgens het stokje over te dragen aan de klantmanager van de gemeente.

Vacature als Diagnose Consulent

Geen werkdag is dus hetzelfde als consulent diagnostiek bij CompetenSYS. Of het nou komt door de gesprekken met cliënten, de locaties waar je naartoe reist of de te verwerken rapportages. Mocht de werkdag van een Consulent Diagnostiek jou aanspreken, of lijkt dit jou wat voor iemand uit jouw netwerk, dan heb ik goed nieuws. Check hier namelijk onze vacature als Diagnose Consulent bij CompetenSYS! Het voeren van diagnosegesprekken is nog lang niet alles van wat wij bij CompetenSYS doen. Zo houden we ons bijvoorbeeld ook bezig met de loonwaardemethodiek. Hoe een werkdag van een loonwaardespecialist eruitziet, zou zomaar in een vervolgartikel belicht kunnen worden. Op naar de volgende werkdag!

Bekijk de vacature Consulent Diagnostiek

Diagnosegesprekken en rapporteren zijn als een estafette, je gaat van het ene na het andere gesprek of rapportage, bent verantwoordelijk voor jouw diagnoses om vervolgens het stokje over te dragen aan de klantmanager van de gemeente.

Lees ook andere artikelen

Loonwaarde bij Meesterwerk Werkprojecten

Loonwaarde bij Meesterwerk Werkprojecten

Voor de tweede in de reeks 'werkgeversverhalen' hebben we Meesterwerk benaderd. Ilja Wentink, sinds 2015 werkzaam bij Meesterwerk als interne jobcoach, vertelt ons meer over Meesterwerk, haar rol binnen de organisatie en de samenwerking met CompetenSYS.

Lees meer
Loonwaarde-metingen bij UW Utrecht

Loonwaarde-metingen bij UW Utrecht

Met grote regelmaat komen de Loonwaardeprofessionals van CompetenSYS bij werkgevers door het hele land voor het uitvoeren van loonwaardemetingen. Zo ook bij UW Utrecht; een participatiebedrijf in Utrecht dat zich inzet voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt; Arjan de Zeeuw vertelt ons hier meer over.

Lees meer
Bestandsanalyse Drechtsteden: de inwoner aan zet!

Bestandsanalyse Drechtsteden: de inwoner aan zet!

De Sociale Dienst Drechtsteden biedt inwoners met een bijstandsuitkering ondersteuning gericht op (ontwikkeling naar) werk, en voor wie dat niet mogelijk is; activering en participatie. Binnen het totale bestand is een groep inwoners aanwezig die aangeven een fysieke belemmering te ervaren om aan het werk te kunnen. Een deel hiervan is al goed in beeld, maar van een ander deel is nog onvoldoende duidelijk welke ondersteuning passend is. Dient te worden ingezet op de route richting (regulier) werk of moet de focus komen te liggen op activering en participatie? Om antwoord te kunnen geven op deze vragen heeft de Sociale Dienst Drechtsteden CompetenSYS gevraagd een bestandsanalyse uit te voeren en deze groep met een fysieke belemmering nader te onderzoeken.

Lees meer