info@competensys.nl
+31 (0)53 - 30 30 217
Park Phi, Zuiderval 62-4 7543 EZ Enschede

Bestandsanalyse uitbesteed: ervaringen Gemeente Hellendoorn

Voer een inhoudelijke discussie op basis van feiten

Sanne Timmer - Gemeente Hellendoorn

‘Hoe ziet ons cliëntbestand eruit, waarom stromen er niet meer richting werk in deze markt? Sanne Timmer, coördinator Participatie bij gemeente Hellendoorn vertelt: “Op deze vragen vanuit de politiek hadden we telkens geen kwalitatieve antwoorden, maar nu wel. In plaats van in de verdediging schieten bij zulke vragen, voeren we voortaan de juiste inhoudelijke discussies. Een prettige verbetering!”

Toch maar uitbesteden

“Wij waren ervan overtuigd dat het ‘t beste was om zelf ons bestand te vullen met actuele cliëntgegevens en dito diagnose. Immers, wij kennen onze cliënten het beste. We realiseerden ons tegelijkertijd dat het een arbeidsintensieve klus was en ondertussen nam de politieke druk om kwalitatieve antwoorden toe. We besloten om de bestandsanalyse, het invoeren van 120 cliënten, bij CompetenSYS neer te leggen. In goede samenwerking met ons nodigden zij deze cliënten uit, hielpen ze hen in een groepsbijeenkomst met het invullen van de vragenlijst, hielden ze met iedereen een diagnosegesprek en schreven ze een diagnose. De keuze om dit uit te besteden, pakte goed uit.”

Meer kwalitatieve inzichten en discussies

“Onze collega’s keken mee met de bestandsanalyse door CompetenSYS. Sindsdien snappen ze het systeem beter en gebruiken ze het doeltreffender. Sommige gemeenten voeren alleen werkfitte cliënten in, maar CompetenSYS is ons enige registratiesysteem, dus wij zetten er al onze cliënten in. Die werkwijze is even wennen. Het is grondig en goed maar ook arbeidsintensief. Het bijhouden van eenmaal ingevoerde gegevens is gemakkelijk. Alle gegevens in één systeem creëert absoluut meer transparantie: cliëntgegevens zijn nu van ons samen. De bestandsanalyse biedt me kwalitatief betere inzichten, waardoor ik uitvoeringsprogramma’s gerichter inzet en we met de politiek inhoudelijk betere discussies voeren over de doorstroom van onze cliënten.”

Goed geoliede machine

“Het was helder voor onze collega’s waarom we de bestandsanalyse toch wilden uitbesteden en wat de toegevoegde waarde ervan was. Dat zorgde voor het benodigde draagvlak. De samenwerking met CompetenSYS verliep heel prettig. We ervaarden het als een geoliede machine met duidelijke aanspreekpunten, professioneel en benaderbaar. Prettige sparringpartners met duidelijk gebrek aan ‘uurtje factuurtje’-mentaliteit. Ze kijken altijd samen met ons naar hoe we het breder en beter kunnen maken.”

Profijt van gemeente-ervaring

“We profiteerden volop van hun ervaring bij veel gemeenten, waardoor we het wiel niet telkens opnieuw uitvonden. Ze begrepen waar we het over hadden, waar we tegenaan liepen. Ze kwamen altijd met een antwoord op onze vragen. Hun proces zit strak in elkaar, dankzij jarenlange ervaring. Waar wij vooraf twijfels over hadden, bijvoorbeeld de groepsbijeenkomsten, pakte achteraf altijd goed uit. Onze consulenten herkenden hun cliënten in de diagnoses van CompetenSYS en dat schepte vertrouwen. Ik voelde me vooral ontzorgd door de warme overdracht en systematische terugkoppeling over het proces.”

Tevreden college

“Sinds de bestandsanalyse zijn de managementrapportages duidelijk verbeterd. Dit werd goed ontvangen tijdens een themasessie met ons college. De discussies over de groepen cliënten zijn nu wezenlijk anders. We gaven CompetenSYS nog wel een aandachtspunt mee. Voor onze cliënten met een Wia-uitkering is het systeem namelijk te uitgebreid, maar we willen ze wel meenemen in de managementrapportages. CompetenSYS onderzoekt op ons verzoek of voor deze cliënten een ‘short cut’ mogelijk is. Zoiets kunnen we gewoon op tafel leggen en dat wordt dan serieus onderzocht. Heel prettig vind ik dat!”

Ook het college overtuigen op basis van feiten? We vertellen je graag meer: Klik hier

Meer klantcases

Samen aan de juiste knoppen draaien

Samen aan de juiste knoppen draaien

Doelgerichter en meer samen met cliënten toewerken naar die voor hen passende plek op de arbeidsmarkt. Samen aan de juiste knoppen draaien. Wat is daarvoor nodig? In elk geval scherp inzicht in je cliëntenbestand voor de juiste aanpak. Zo luidde ook de bestuursopdracht aan de afdeling werk en inkomen van de gemeente Renkum.

Lees meer
Digitaal handen ineen voor cliënten regio Parkstad

Digitaal handen ineen voor cliënten regio Parkstad

In de regio Parkstad in Zuid Limburg slaan gemeenten hun handen ineen om hun cliënten naar passend werk te begeleiden. Letterlijk kan dat nu niet, dus dan maar digitaal. In een op maat gebouwde omgeving, speciaal voor de ambitie van deze gemeenten, worden bemiddelbare en werkfitte cliënten gemeente-overstijgend gematcht met passende vacatures. Uniek in Nederland! CompetenSYS realiseerde deze omgeving in opdracht van ketenpartner Werkgeverservicepunt (WSP) Parkstad. Vol vertrouwen tekenden Fred Dijk, directeur WSP Parkstad, en Paul Ensink, directeur CompetenSYS midden in de coronacrisis op afstand het contract hiervoor. De eerste succesvolle match was enkele uren na de livegang op 15 september al een feit.

Lees meer
Vlotter communiceren met cliënten en werkgevers

Vlotter communiceren met cliënten en werkgevers

De Regionale Sociale Dienst (RSD) Kromme Rijn Heuvelrug begeleidt onder andere inwoners van gemeenten Zeist/Bunnik/Wijk bij Duurstede/De Bilt en Utrechtse Heuvelrug naar passende arbeid. Patrick van den Berg, projectleider bij RSD Kromme Rijn Heuvelrug vertelt enthousiast: “Al jaren houd ik me bezig met innovatieve projecten vanuit de vraag ‘hoe doen we dingen slimmer en sneller?’

Lees meer