info@competensys.nl
+31 (0)53 - 30 30 217
Park Phi, Zuiderval 62-4 7543 EZ Enschede

Het diagnoseproces: wat vindt de cliënt zelf?

Hoe ervaren zij het diagnosetraject?

Interviews met cliënten

‘Zelfsturing, de cliënt aan zet’: die termen vliegen je om de oren in de sociale zekerheidswereld. CompetenSYS faciliteert dit al jaren met haar systeem voor diagnostiek én ontwikkelt het continu. Namens gemeenten nodigt CompetenSYS regelmatig cliënten uit voor het zelf invullen van een digitale vragenlijst, die de basis vormt voor een optimaal diagnosegesprek. We vroegen enkele cliënten hoe zij deze werkwijze, met nadruk op een stuk zelfregie, nou eigenlijk ervaren.

Lees hieronder enkele reacties;

Karin - 47 jaar

“Zelf ben ik heel open en dat was het contact met CompetenSYS ook, dus dat paste goed. Ik kreeg goede hulp bij het invullen van de digitale vragenlijst. Het diagnosegesprek een week later was enorm fijn. Ik zit in een burn-out en voelde me in dat gesprek echt gehoord. Er werd geen druk op me gelegd. Natuurlijk solliciteer ik en hoop ik dat ze verder kijken dan alleen naar mijn CV. Want mijn talenten staan daar niet in. Dolgraag wil ik die uitkering uit en aan de slag!”

Frits - 57 jaar

“Ik zit al een hele tijd in de uitkering en waar ik soms verdrietig van word, is dat door alle procedures en regels mensen zoals ik tussen wal en schip belanden. Dat gebeurt niet expres, maar de partijen die mij en anderen aan het werk willen helpen, zijn te weinig op elkaar afgestemd. Wat ik wens is dat er wordt gewerkt met het mens achter de cliënt. Systemen en procedures zijn voor de massa, niet voor alle individuen. Ik geef niemand de schuld hoor, maar voel me wel een roepende in de woestijn…”

Carla - 48 jaar

“Het zelf invullen van de digitale vragenlijst ging gemakkelijk en vond ik zinvol. Wat ik echt waardeerde is hoe het persoonlijke gesprek met de consulent verliep. Ik heb chronische rugklachten en daar was alle aandacht voor. Er werd goed doorgevraagd en ik voelde begrip. Zo werk ik als vrijwilliger bij het Rode Kruis en hoe ik dat werk doe, daar werd goed naar gevraagd. Heel fijn! Ik ben nog niet uit de uitkering maar ik geloof wel dat dit soort dingen me erbij gaan helpen.”

Jolien - 55 jaar

“Het invullen van de digitale vragenlijst was intens voor mij. Gelukkig zag iemand van CompetenSYS dat en vroeg hij aan me of het wel ging. Fijn dat er zo prettig werd gereageerd. Ik heb nog nooit een uitkering gehad dus voelde ik me erg emotioneel. Daarnaast kwakkel ik met m’n gezondheid en heb ik de pleegzorg voor m’n kleinkind. Dat diagnosegesprek was zo prettig, ik voelde me ertoe doen. Ik werk namelijk 15 uur per week als vrijwilliger op de school van mijn kleinkind en dat wordt dus ook gezien als arbeid. Daar zet ik me met hart en ziel voor in, mooi dat die inzet ertoe doet.”

Mooie scores en verbeterpunten

De cliënten die we spraken beoordeelden het zelf invullen van de digitale vragenlijst, voorafgaand aan hun diagnosegesprek, met gemiddeld een 7. De individuele diagnosegesprekken beoordeelden ze met gemiddeld een 9! In deze gesprekken voelden alle cliënten zich gehoord en begrepen. Er was ruimte voor hun verhaal en dat waardeerden ze enorm. Als verbeterpunten gaven ze mee om nog meer taalhulp en computers in te schakelen voor het invullen van de vragenlijst en de bijeenkomsten hiervoor kleinschaliger te organiseren. Dat zijn goede tips die we zeker meenemen in de continue ontwikkeling van onze processen voor een optimale diagnose.


Samen aan de juiste knoppen draaien

Samen aan de juiste knoppen draaien

Doelgerichter en meer samen met cliënten toewerken naar die voor hen passende plek op de arbeidsmarkt. Samen aan de juiste knoppen draaien. Wat is daarvoor nodig? In elk geval scherp inzicht in je cliëntenbestand voor de juiste aanpak. Zo luidde ook de bestuursopdracht aan de afdeling werk en inkomen van de gemeente Renkum.

Lees meer
Digitaal handen ineen voor cliënten regio Parkstad

Digitaal handen ineen voor cliënten regio Parkstad

In de regio Parkstad in Zuid Limburg slaan gemeenten hun handen ineen om hun cliënten naar passend werk te begeleiden. Letterlijk kan dat nu niet, dus dan maar digitaal. In een op maat gebouwde omgeving, speciaal voor de ambitie van deze gemeenten, worden bemiddelbare en werkfitte cliënten gemeente-overstijgend gematcht met passende vacatures. Uniek in Nederland! CompetenSYS realiseerde deze omgeving in opdracht van ketenpartner Werkgeverservicepunt (WSP) Parkstad. Vol vertrouwen tekenden Fred Dijk, directeur WSP Parkstad, en Paul Ensink, directeur CompetenSYS midden in de coronacrisis op afstand het contract hiervoor. De eerste succesvolle match was enkele uren na de livegang op 15 september al een feit.

Lees meer
Vlotter communiceren met cliënten en werkgevers

Vlotter communiceren met cliënten en werkgevers

De Regionale Sociale Dienst (RSD) Kromme Rijn Heuvelrug begeleidt onder andere inwoners van gemeenten Zeist/Bunnik/Wijk bij Duurstede/De Bilt en Utrechtse Heuvelrug naar passende arbeid. Patrick van den Berg, projectleider bij RSD Kromme Rijn Heuvelrug vertelt enthousiast: “Al jaren houd ik me bezig met innovatieve projecten vanuit de vraag ‘hoe doen we dingen slimmer en sneller?’

Lees meer