info@competensys.nl
+31 (0)53 - 30 30 217
Park Phi, Zuiderval 62-4 7543 EZ Enschede

Vlotter communiceren met cliënten en werkgevers

De Regionale Sociale Dienst (RSD) Kromme Rijn Heuvelrug begeleidt onder andere inwoners van gemeenten Zeist/Bunnik/Wijk bij Duurstede/De Bilt en Utrechtse Heuvelrug naar passende arbeid. Patrick van den Berg, projectleider bij RSD Kromme Rijn Heuvelrug vertelt enthousiast: “Al jaren houd ik me bezig met innovatieve projecten vanuit de vraag ‘hoe doen we dingen slimmer en sneller?’ De app die we nu ontwikkelen met CompetenSYS past helemaal in deze tijdgeest. Zij ontwikkelen de app en als RSD Kromme Rijn Heuvelrug zet je deze onder je eigen vlag in. Communiceren, informeren en vacatures delen met cliënten en werkgevers. Met deze app zetten we een volgende stap in onze dienstverlening en in de vorm van een pilot verkennen we de uitgebreide mogelijkheden.

Doorpakken met innovatieve plannen

“De behoefte aan Datagedreven werken en beslissen op basis van feiten neemt toe binnen de RSD Kromme Rijn Heuvelrug. Het systeem van CompetenSYS ondersteunt ons hierin enorm. We halen daarmee gestructureerd veel relevante informatie op over onze cliënten. Maar hoe verloopt onze communicatie richting hen eigenlijk? Die kan volgens mij wel wat meer digitaal en minder formeel, zeker in deze tijd. De processen hierachter zijn echter niet 1-2-3 veranderd. In mijn gesprek met Kevin Biemans van CompetenSYS zag en greep ik een mooie kans. Kevin vertelde over hun ideeën voor het ontwikkelen van een app, onder meer om het cliëntcontact te verbeteren. Nu draaien wij als eerste organisatie samen met hen een pilot om die unieke app te testen en verder te ontwikkelen. Zo pakken we ineens flink door met onze innovatieve plannen,” aldus Patrick.

Testen app met TOZO-ondernemers

Patrick: “Met de pilot testen we het gebruik van de app en onderzoeken we het effect ervan op onze dienstverlening. Ons bestand telt ongeveer 3.000 hele diverse cliënten. Voor de pilot kiezen we de groep ondernemers die een TOZO aanvragen, een voor ons nieuwe doelgroep. De situatie van deze ondernemers verandert snel, ze zijn digitaal vaardig, in staat tot het geven van goede feedback en hun afstand tot werk is klein. Deze ‘TOZO-groep’ valt onder de dienstverlening van ons nieuwe ondernemersteam en vormt wat mij betreft een ideale basis voor het testen van deze innovatieve app.”

Communiceren, informeren, vacatures delen

Is de app dan alleen geschikt voor TOZO-ondernemers of vergelijkbare cliënten? “Ik reken erop dat de app inzetbaar is voor een grotere groep diverse cliënten. Zelf denk ik aan jongeren, ondernemers, cliënten met schulden etc. Het is ook een kwestie van testen en ontwikkelen. Met de TOZO-ondernemers doen we in elk geval snel veel inzichten op, waarmee we de app vervolgens finetunen en geschikt maken voor andere groepen cliënten. De app is bedoeld om te communiceren, cliënten en werkgevers te informeren en vacatures heel gericht te pushen en te delen. In de pilot focussen we op chatten met en informeren van cliënten. Is er bijvoorbeeld een interessante seminar gericht op journalisten? Dan is die specifieke groep via de app snel daarop geattendeerd. Snel, digitaal en informeel communiceren is inmiddels een vast onderdeel van onze maatschappij. Dus is het logisch dat dit terugkomt in onze dienstverlening. Deze app speelt daar perfect op in,” concludeert Patrick.

Drempel tot contact verlagen

Patrick licht verder toe: “Ons uiteindelijke doel met deze app is om als RSD Kromme Rijn Heuvelrug dichterbij onze cliënten te komen, ze écht van dienst zijn. Door de drempel tot contact te verlagen en de cliënt meer in de lead te zetten. Chatten en appen heeft voor velen tegenwoordig de voorkeur boven mailen, bellen of brieven schrijven. Vraag-gestuurd matchen gaat ook gemakkelijker via de app. Werkgevers en andere organisaties die kandidaten zoeken voor arbeid en participatie? Die

scrollen snel, efficiënt en eenvoudig door onze AVG-proof-omgeving en beveiligde lijst met anonieme profielen. De app nodigt uit tot actieve betrokkenheid van onze eigen professionals, cliënten én werkgevers. Hoe wij als RSD Kromme Rijn Heuvelrug in deze ‘driehoek’ onze rol oppakken, onderzoeken we samen in de pilot.”

Positieve energie en prettig schakelen

Patrick besluit zijn verhaal met een toelichting op de samenwerking met CompetenSYS: “Het is een geweldige kans om met hen voorop te lopen in deze innovatieve ontwikkeling. CompetenSYS begrijpt de complexiteit van onze dienstverlening en ze gaan en staan voor hetzelfde als wij. Namelijk voor oplossingen waarmee we cliënten naar passende arbeid begeleiden. Het is een energieke en positieve partij waarmee we altijd prettig schakelen.”

Meer klantcases

Met de ‘Kompas-aanpak’ naar passend werk


Met de ‘Kompas-aanpak’ naar passend werk


Rico Meijers, participatiecoach bij ISD Kompas in Zuid-Limburg, vertelt trots over hoe hij en zijn collega’s met hun Kompas-aanpak zoveel mogelijk cliënten met een uitkering naar passende arbeid begeleiden. “Arbeid in de breedste zin van het woord,” benadrukt hij daarbij.

Lees meer
Realisatie Tozo-OndernemersScan met RSD KRH

Realisatie Tozo-OndernemersScan met RSD KRH

In twee maanden tijd 20.000 mails en 18.000 telefoontjes beantwoorden en pakweg 9.000 aanvragen verwerken van een hele nieuwe doelgroep in nood: ondernemers voor de Tozo-regeling. Dat overkwam de Regionale Sociale Dienst Kromme Rijn Heuvelrug (RSD KRH) in maart 2020 en natuurlijk vele andere gemeenten.

Lees meer
Samen aan de juiste knoppen draaien

Samen aan de juiste knoppen draaien

Doelgerichter en meer samen met cliënten toewerken naar die voor hen passende plek op de arbeidsmarkt. Samen aan de juiste knoppen draaien. Wat is daarvoor nodig? In elk geval scherp inzicht in je cliëntenbestand voor de juiste aanpak. Zo luidde ook de bestuursopdracht aan de afdeling werk en inkomen van de gemeente Renkum.

Lees meer