info@competensys.nl
+31 (0)53 - 30 30 217
Park Phi, Zuiderval 62-4 7543 EZ Enschede

Slimmer werken en beter adviseren met het CompetenSYS Gesprekskompas

De werkdruk in het sociaal domein is hoog, dat werd onlangs ook vanuit Den Haag nog maar weer eens duidelijk gemaakt. Uiteraard zijn ook wij niet ongevoelig voor dergelijke signalen en het verminderen van de administratietijd vormt dan ook een speerpunt in de doorontwikkeling van onze applicatie.

Kostbare tijd verloren aan administratieve verwerking

Klantmanagers willen vooral goede gesprekken voeren met inwoners, maar verliezen nog te vaak kostbare tijd aan administratieve verwerking. Tegelijk groeit de behoefte aan professionele, actuele en overdraagbare informatie over kandidaten. Gemeenten worden uitgedaagd om dit gestructureerd vast te leggen, in lijn met landelijke richtlijnen en toenemende eisen aan datakwaliteit en gegevensdeling.

Onze nieuwste innovatie: Het Gesprekskompas

Juist daar komt onze nieuwste innovatie in beeld: het Gesprekskompas. Deze krachtige uitbreiding binnen onze diagnose-applicatie vereenvoudigt registratie radicaal en ondersteunt klantmanagers écht. Want met deze update bouwen gemeenten niet alleen aan professionele gesprekken, maar óók aan een duurzaam en herbruikbaar kandidatenbestand.

Slimmer registreren: AI denkt inhoudelijk mee

Binnenkort wordt het mogelijk om gesprekken tussen klantmanager en inwoner direct vanuit onze applicatie op te nemen. Op zich al een mooie verbetering maar wat daarna gebeurt, is grensverleggend: het systeem zet het gesprek automatisch om in een transcriptie en ondersteunt de professional middels het Gesprekskompas vervolgens aan het werk.

Analyse & advies

Het Gesprekskompas analyseert of:
- alle benodigde onderdelen zijn besproken;
- de informatie volledig, juist en actueel is;
- en of het geheel voldoende basis biedt voor een zorgvuldig advies.

Zodra de basisinformatie compleet is, stelt het Gesprekskompas een geparafraseerd conceptverslag op. Zo krijgt de klantmanager een gestructureerd uitgangspunt waarin alle besproken informatie overzichtelijk is vastgelegd.

Van concept naar diagnose in één klik

Het uiteindelijke advies en het voorstel voor vervolgstappen blijven altijd in handen van de professional, die beslist, nuanceert en accordeert. Eenmaal akkoord worden de relevante velden automatisch ingevuld in de diagnosevragenlijst en wordt het definitieve adviesrapport met één druk op de knop gegenereerd.

"De CompetenSYS-AI module doet dus meer dan spraak omzetten naar tekst: het toetst actief op inhoud, kwaliteit en consistentie. Maar het is de mens die richting geeft."

Wat dit concreet oplevert?

- Tijdwinst: Minder handmatige invoer, minder gedoe en meer tijd voor het gesprek;
- Consistente kwaliteit: Professioneel opgestelde rapporten met een herkenbare structuur en taal;
- AVG-proof rapporteren: Zonder extra stappen verwerkt het systeem gegevens veilig, eenduidig en volgens de geldende normen;
- Klantmanager blijft aan het stuur: de CompetenSYS-AI module ondersteunt, maar de professional beslist.

Professional aan zet met maximale ondersteuning

Op deze manier blijft de professional aan zet, met maximale ondersteuning én minimale ruis. Gemeenten beschikken hierdoor over een waardevol, herbruikbaar en overdraagbaar kandidatenbestand als stevige basis voor beleidsvorming, samenwerking en betere dienstverlening.

Meer weten? We denken graag met je mee.

Wil je meer weten over het Gesprekskompas en ontdekken wat dit kan betekenen voor jouw gemeente? Neem gerust contact met ons op voor een demo of een vrijblijvend gesprek.

Lees ook andere artikelen

Innovatieve samenwerking Berg en Dal en CompetenSYS

Innovatieve samenwerking Berg en Dal en CompetenSYS

In de afgelopen maanden heeft de gemeente Berg en Dal met tevredenheid samengewerkt met CompetenSYS om hun participatiedoelen verder vorm te geven. Naast het besluit om gebruik te maken van het diagnose- en matchingssysteem van CompetenSYS, heeft de gemeente ook gekozen voor extra ondersteuning in de uitvoering van diagnosegesprekken. Janneke van der Wijst, consulent participatie bij de gemeente, vertelt over de impact van deze samenwerking en de rol van CompetenSYS in het realiseren van een meer gestructureerde en efficiënte werkwijze.

Lees meer
Samenwerking CompetenSYS met Gemeente Almelo

Samenwerking CompetenSYS met Gemeente Almelo

“Het onbenut arbeidspotentieel binnen de gemeente beter benutten.” antwoordt Koen Schneider, projectleider bij gemeente Almelo, op de vraag wat het project in samenwerking met CompetenSYS het beste omschrijft. “Het is een uitdaging voor vrijwel iedere gemeente; zorgen dat de Participatiewet zo goed mogelijk wordt uitgevoerd en inwoners naar vermogen een bijdrage leveren aan de samenleving.”

Lees meer
Loonwaarde bij Meesterwerk Werkprojecten

Loonwaarde bij Meesterwerk Werkprojecten

Voor de tweede in de reeks 'werkgeversverhalen' hebben we Meesterwerk benaderd. Ilja Wentink, sinds 2015 werkzaam bij Meesterwerk als interne jobcoach, vertelt ons meer over Meesterwerk, haar rol binnen de organisatie en de samenwerking met CompetenSYS.

Lees meer