Samen aan de juiste knoppen draaien
CompetenSYS, doorslaggevende keuze
Ronald: “Het systeem dat we tot voor kort gebruikten, bood onvoldoende inzicht in ons cliëntenbestand. Dus bezochten we collega-gemeente Veenendaal, die CompetenSYS gebruiken. Dat systeem biedt wel de gewenste inzichten, zoals de plek van de cliënt op de participatieladder en welke ondersteuning het beste past. Bovendien koppelt CompetenSYS gemakkelijk met Suite. Dat gaf de doorslag in onze keuze voor CompetenSYS. Het systeem bevalt ons goed. Het volgende gesprek over de managementrapportages zie ik vol vertrouwen tegemoet.”
Welke ondersteuning voor wie?
Anna: “We planden na de aanschaf van het systeem een analyse van ongeveer 650 cliënten uit ons bestand in. Om daarmee helder te krijgen wat ze nodig hebben om aan de slag te kunnen. We bieden namelijk verschillende vormen van ondersteuning, zoals een sollicitatietraining. Pas met heldere diagnoses en plannen van aanpak weten we welke ondersteuning past bij welke cliënten.” “Bovendien bepalen we dit niet voor de cliënt, maar trekken we hierin samen op. CompetenSYS faciliteert die betrokkenheid met een grondige vragenlijst, cliëntportaal en goede aanpak van de diagnosegesprekken. Door de cliënt te leren kennen en samen doelen te bepalen, bereiken we het meest.” vult Ronald aan.
Verbeterde aanpak door corona
En toen gooide de coronacrisis roet in het eten… “Onze consulenten werken samen met die van CompetenSYS aan de geplande bestandsanalyse. Voortvarend gingen we aan de slag, totdat door corona alles plots tot stilstand kwam. We puzzelden en maakten een nieuwe aanpak volgens de RIVM-richtlijnen. We doen al best veel digitaal en een systeem als CompetenSYS is prima inzetbaar op afstand,” aldus Anna. Ronald: “Wat schetst onze verbazing? Er is minder no show en we ontvangen goede feedback van cliënten. Onze door corona veranderde aanpak valt goed.” Anna: “We onderhouden natuurlijk graag contact met onze cliënten en stemmen de mogelijkheden flexibel af op hun wensen. Dat onderstreept het gevoel van samenwerken, wat dus positief uitpakt.”
Weten waarop sturen en hoe
Waarom schakelt de gemeente Renkum de hulp van CompetenSYS in bij hun bestandsanalyse en hoe ervaren ze de samenwerking? Ronald: “De initiële reactie op CompetenSYS luidde in alle eerlijkheid ‘niet wéér een systeem…’ maar de positieve ervaringen en inzichten volgden snel. We verwerken de cliëntgegevens nu uniform. Bij personeelswisselingen dragen we de dossiers gemakkelijker over, waardoor we cliënten minder belasten, twee belangrijke voordelen. Door samen aan de analyse van die 650 cliënten te werken, leren we het systeem goed kennen en ervaren we grip en controle. We weten waar we staan, waarop we kunnen sturen en hoe.”
Prettig en effectief partnership
Anna: “Wij regelen zelf de logistiek rondom de bestandsanalyse en worden in de rest ontlast door CompetenSYS. Onze contactpersoon en centraal aanspreekpunt Kevin Biemans (accountmanager) schakelt prettig en snel. Wat we afspreken gebeurt ook. Dat lijkt een open deur, maar ik maak dit regelmatig anders mee. In de uitvoering schakel ik met Robbin van der Mark (coördinator planning en backoffice). We spreken dezelfde taal en de gemeentelijke processen en problematiek zijn bekend terrein. CompetenSYS denkt proactief en positief kritisch mee. Ze bewaken de privacy en belangen van onze cliënten. Kortom, een heel prettig en effectief partnership!”
Meer klantcases
Innovatieve samenwerking Berg en Dal en CompetenSYS
In de afgelopen maanden heeft de gemeente Berg en Dal met tevredenheid samengewerkt met CompetenSYS om hun participatiedoelen verder vorm te geven. Naast het besluit om gebruik te maken van het diagnose- en matchingssysteem van CompetenSYS, heeft de gemeente ook gekozen voor extra ondersteuning in de uitvoering van diagnosegesprekken. Janneke van der Wijst, consulent participatie bij de gemeente, vertelt over de impact van deze samenwerking en de rol van CompetenSYS in het realiseren van een meer gestructureerde en efficiënte werkwijze.
Lees meerSamenwerking CompetenSYS met Gemeente Almelo
“Het onbenut arbeidspotentieel binnen de gemeente beter benutten.” antwoordt Koen Schneider, projectleider bij gemeente Almelo, op de vraag wat het project in samenwerking met CompetenSYS het beste omschrijft. “Het is een uitdaging voor vrijwel iedere gemeente; zorgen dat de Participatiewet zo goed mogelijk wordt uitgevoerd en inwoners naar vermogen een bijdrage leveren aan de samenleving.”
Lees meerLoonwaarde bij Meesterwerk Werkprojecten
Voor de tweede in de reeks 'werkgeversverhalen' hebben we Meesterwerk benaderd. Ilja Wentink, sinds 2015 werkzaam bij Meesterwerk als interne jobcoach, vertelt ons meer over Meesterwerk, haar rol binnen de organisatie en de samenwerking met CompetenSYS.
Lees meer