info@competensys.nl
+31 (0)53 - 30 30 217
Park Phi, Zuiderval 62-4 7543 EZ Enschede

Matchen bij de Gemeente Rijssen-Holten: Aandacht & Maatwerk

Annemiek Mensink, coördinator ParticipatiePact Rijssen-Holten: “Mijn gouden tips voor matching in deze tijd? Meer aandacht voor een kleinere groep cliënten en kijk vooral ‘achter’ de Cv’s van cliënten. Aandacht en maatwerk zijn voor mij de toverwoorden in matching. De beeldvorming van cliënten is vaak onjuist, zo jammer! Er zit kennis en kunde bij iedereen, maar het zit verstopt. Goede matching draait voor mij om moeite doen om die verstopte krachten tevoorschijn te toveren.”

1. Meer aandacht voor en kleinere groep cliënten

“Het ParticipatiePact waar ik voor werk is een uniek initiatief. Het is een vereniging waarin de gemeente Rijssen-Holten en ondernemers hun krachten bundelen om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen. Dit jaar hebben we ervoor gekozen meer aandacht te hebben voor het actief begeleiden van een kleinere groep werkfitte cliënten met een bijstandsuitkering. Die meldt de gemeente bij ons aan. Doordat we een kleinere groep hebben, is er meer ruimte voor ondersteuning en contact. Ik creëer bewust veel kleine contactmomenten via WhatsApp of e-mail. Dan stuur ik ze tips of vacatures door en hebben we korte gesprekjes. Dit werkt heel stimulerend! Vanuit dit contact krijg ik een beter beeld van cliënten en dat helpt in het stellen van een goede, complete diagnose. Daarnaast bieden we ze bijvoorbeeld sollicitatietraining aan, waardoor we hun kansen op een succesvolle matching verhogen. Ik vind het mooi om te zien hoe cliënten zich ontwikkelen dankzij de hulp van consulenten en anderen. Cliënten die twee jaar geleden nog niet het label ‘werkfit’ hadden, hebben dit nu soms wel. Niet doordat de norm verandert, maar omdat hun ontwikkeling niet stilstaat.”

2. Kijk vooral ‘achter’ de CV’s van cliënten

Eerder draaide het vooral om het ‘gewoon’ matchen van deze cliënten. Nu leveren we veel meer maatwerk en is de insteek: wie zijn deze cliënten en wat kunnen ze allemaal? We stellen ons veel meer op als gesprekspartner. Wat dat betreft sluit het CompetenSYS-systeem perfect aan op mijn benadering van cliënten. Ik probeer mijn kennis van de cliënt en welke kansen iemand heeft richting werk, te verrijken door ze uitgebreid te bevragen op hun vaardigheden en ‘zachte’ skills. Ik stel overigens zelf geen diagnoses, dat doen de re-integratieconsulenten, maar ik match achteraf in het systeem, of zoek vanuit de cliënt. Wat ik in deze huidige markt van meer vraag dan aanbod een prachtige ontwikkeling vind, is dat werkgevers als het ware gedwongen worden om anders naar deze cliënten te kijken. Het is een doelgroep van wie de beeldvorming, vaak onterecht, heel bepalend is. Ja, het is een groep waarvoor je altijd moeite moet doen om ze te activeren en te bemiddelen. Maar in iedere cliënt zit kennis en kunde! Die is alleen op hun cv’s weinig zichtbaar. Daarom kijken we in onze gesprekken met werkgevers vooral naar de wereld aan potentie die er achter die cv’s schuilt. Een uitgebreid klantprofiel en daarmee goede diagnose, ondersteunt dit. En dan ontstaat er zomaar ‘ineens’ wel een match waar er eerst geen leek te zijn…”

<< terug naar de nieuwsbrief