info@competensys.nl
+31 (0)53 - 30 30 217
Park Phi, Zuiderval 62-4 7543 EZ Enschede

Goede diagnoses maken de ‘onzichtbaren’ zichtbaar

Jobhunter Barbra Boddaert van het Werkservicepunt Zeeuws-Vlaanderen en de consulenten Werk & Inkomen Mariska Verhage en Jurriën Faber van de gemeente Terneuzen, maken deel uit van de werkgroep die dit deelproject namens het Werkservicepunt in goede banen leidt. Ze vertellen enthousiast over hun ervaringen.

Snel en efficiënt matchen

Barbra: “Om antwoord te geven op de vraag van de gemeenteraad ‘hoe zit ons bestand met uitkeringsgerechtigden in elkaar?’ gingen we op zoek. We kwamen op het spoor van de diagnosemethodiek van CompetenSYS. Zij levert aan veel gemeenten op hun situatie afgestemde programmatuur in abonnementsvorm. Inclusief voldoende aandacht voor, tijdens en na de implementatie voor de diverse gebruikers van het systeem.”

Jurriën: “Het systeem maakt de competenties van alle cliënten met een uitkering inzichtelijk en koppelt deze aan daarbij passende vacatures. Van de investering in geld en tijd – het begeleiden bij het gezamenlijk invoeren van de gegevens vergt best wat tijd – plukken we nu absoluut de vruchten! Het matchen van cliënten vanuit CompetenSYS gaat echter heel snel en efficiënt.” Dat blijkt ook uit de cijfers. De doelstelling van 50 extra plaatsingen in 2019 was eind oktober al gehaald: 54. Mariska: “Het ging inderdaad voorspoedig en we gaan natuurlijk gewoon door!”

Wat onzichtbaar was wordt zichtbaar

Jurriën: “Het mooie van het ‘alwetende systeem’ van CompetenSYS is dat het cliënten die wat onzichtbaarder zijn, zichtbaarder maakt. Dit gebeurt deels doordat de diagnoses die we erin maken, zeer uitgebreid zijn en je slim kunt filteren. Daardoor leer je de cliënt echt kennen, ver voorbij datgene wat op z’n CV staat. Juist dat schept mogelijkheden. ”

Mariska: “Zo koppelden we een 60-jarige cliënt aan een vacature voor verkeersregelaar. Hij was keer op keer afgewezen. Dat maakte hem passief, hij legde zich erbij neer dat ‘ie niet meer aan het werk zou komen. Totdat we in CompetenSYS zijn competenties matchten met de specifieke profieleisen van een verkeersregelaar. Hij volgde die opleiding en ging gemotiveerd aan de slag. En dit is maar één voorbeeld… In de ruim vijftig extra vacatures die we vanuit dit deelproject van het aanvalsplan vervulden, vallen vooral de sectoren schoonmaak en horeca op. Precies die sectoren waar de personeelsnood in Zeeuws-Vlaanderen hoog is.”

Barbra: “De Zeeuws-Vlaamse werkladder waarmee de gemeenten Sluis en Terneuzen werken is ook geïntegreerd in CompetenSYS. Daarmee deel je cliënten in treden en uitstroomprofielen in. In ons project matchten we vooral cliënten uit de eerste twee treden. Inmiddels is CompetenSYS Zeeuws-Vlaanderen geen project meer. Na de succesvolle startperiode is het een structurele manier van werken geworden bij het Werkservicepunt

Zeeuws-Vlaanderen. Op basis van een uitdraai uit het systeem zeggen we nu tegen een cliënt: deze baan is helemaal geknipt voor jou, ga ervoor!”

Meer klantcases

Samen aan de juiste knoppen draaien

Samen aan de juiste knoppen draaien

Doelgerichter en meer samen met cliënten toewerken naar die voor hen passende plek op de arbeidsmarkt. Samen aan de juiste knoppen draaien. Wat is daarvoor nodig? In elk geval scherp inzicht in je cliëntenbestand voor de juiste aanpak. Zo luidde ook de bestuursopdracht aan de afdeling werk en inkomen van de gemeente Renkum.

Lees meer
Digitaal handen ineen voor cliënten regio Parkstad

Digitaal handen ineen voor cliënten regio Parkstad

In de regio Parkstad in Zuid Limburg slaan gemeenten hun handen ineen om hun cliënten naar passend werk te begeleiden. Letterlijk kan dat nu niet, dus dan maar digitaal. In een op maat gebouwde omgeving, speciaal voor de ambitie van deze gemeenten, worden bemiddelbare en werkfitte cliënten gemeente-overstijgend gematcht met passende vacatures. Uniek in Nederland! CompetenSYS realiseerde deze omgeving in opdracht van ketenpartner Werkgeverservicepunt (WSP) Parkstad. Vol vertrouwen tekenden Fred Dijk, directeur WSP Parkstad, en Paul Ensink, directeur CompetenSYS midden in de coronacrisis op afstand het contract hiervoor. De eerste succesvolle match was enkele uren na de livegang op 15 september al een feit.

Lees meer
Vlotter communiceren met cliënten en werkgevers

Vlotter communiceren met cliënten en werkgevers

De Regionale Sociale Dienst (RSD) Kromme Rijn Heuvelrug begeleidt onder andere inwoners van gemeenten Zeist/Bunnik/Wijk bij Duurstede/De Bilt en Utrechtse Heuvelrug naar passende arbeid. Patrick van den Berg, projectleider bij RSD Kromme Rijn Heuvelrug vertelt enthousiast: “Al jaren houd ik me bezig met innovatieve projecten vanuit de vraag ‘hoe doen we dingen slimmer en sneller?’

Lees meer