info@competensys.nl
+31 (0)53 - 30 30 217
Park Phi, Zuiderval 62-4 7543 EZ Enschede

Cliënten matchen met werkgevers!

Nog altijd is de arbeidsmarkt krap. Hoe vergroot je voor cliënten met een afstand tot de arbeidsmarkt nou hun kansen? Leon ten Have, teamleider Werkgever Service Punt, Fijnder: “Matching draait volgens mij om welke cliënten passen bij welke werkgevers, dus aanbodgericht.” Vraaggericht matchen, louter op vacatures lijkt achterhaald. Als je je cliënten goed in kaart hebt en je kent de lokale/regionale werkgevers, dan is de uitgangspositie voor het matchen beter. Je denkt gemakkelijker in mogelijkheden en dat leidt nogal eens tot positieve verrassingen voor beide partijen. Leon: “Mijn twee tips: zorg voor een uitgebreid profiel en scherpe diagnose en wees een creatieve sparringpartner van lokale werkgevers.”

Totaalbeeld vanuit driehoek cliënt, klantmanager én accountmanagers

Voor aanbodgericht matchen heb je een zo uitgebreid mogelijk profiel nodig. Toen ik nog op vacatures matchte, maakte het systeem een voorselectie. Nu komt het vooral aan op mijn professionele expertise voor diagnostiek en gebruik ik het systeem anders. Een uitgebreid profiel en goede diagnose realiseren wij altijd vanuit de driehoek cliënt, klantmanager én accountmanager. Zo is ook het intakeproces ingericht: het eerste deel draait om de uitkering en het tweede deel is een gesprek tussen klantmanager, accountmanager en cliënt. De klantmanager stelt de diagnose, waarbij de inbreng van de accountmanager onmisbaar is. Hij ken de behoeften van de werkgevers en die zijn tegenwoordig niet verpakt als een klip en klare vacature. Het totaalbeeld landt vervolgens in het systeem, waarmee de meest scherpe dus kansrijke diagnose wordt gesteld.”

Creatieve sparringpartner van werkgevers

“Deze manier van matchen vraagt allereerst om een goede relatie tussen accountmanager en werkgever. Van daaruit kunnen ze echt met hen meedenken: waar lopen ze tegenaan, kan het ook anders? Er was een werkgever die een complex element voor verwarmingsketels door vaklieden liet maken. Die spoeling is echter dun en de concurrentie uit lagelonenlanden is groot. Met onze accountmanager ontwierp de werkgever een nieuw proces waarop wij cliënten -met een stukje subsidie- konden matchen. De kwaliteit bleef gelijk, maar het proces en de kosten waren aangescherpt! Cliënten blij, werkgever blij. Die aanpak vraagt om lef, creativiteit en gedrevenheid om dieper door te denken met werkgevers,” vertelt Leon.

CompetenSYS app voor gemakkelijker contact

Onder meer deze andere manier van matchen om de kansen van cliënten in een krappe arbeidsmarkt te verhogen, inspireerde CompetenSYS tot de ontwikkeling van een app die haar systeem ondersteunt. Informeren, communiceren en matchen zijn de kerntaken van de app, die de ‘gouden driehoek’ van gemeenten, cliënten én werkgevers ondersteunt. Het persoonlijke contact dat bij deze manier van matchen essentieel is, wordt vergemakkelijkt. Lees hier over alle voordelen van de app.

<< lees meer over onze aanpak